ChatGPT og affiliate markedsføring - 20 bruksområder
Til deg som sitter hjemme og vil tjene penger på nett

Morningscore: Trenger vi enda et nytt SEO-verktøy?

Det dukker stadig opp nye SEO-verktøy for tiden – noen nyttige, og andre unyttige. De fleste av dem forblir ukjente siden de er rettet mot veldig spesifikke behov eller retter seg mot et bestemt land. Jeg er som nordmann spesielt interessert i SEO verktøy som kan brukes i Norge til norske sider uten problemer. Morningscore har både søkeordsanalyse, analyse av konkurrenter og rank tracker på norsk.

Morningscore SEO, som ble grunnlagt i Danmark i 2018, har siktet seg mer og mer inn på det norske markedet så vi ble nysgjerrige og bestemte oss for å se nærmere på det. De lover å gjøre SEO enkelt og det koster jo ingenting å prøve.

Artikkelen inneholder annonselenker – les forklaring helt nederst på siden.

Så hva tilbyr Morningscore SEO?

På nettsiden deres hevder de at de gjør SEO enklere, samtidig som de tilbyr alle de nødvendige verktøyene for å lykkes med SEO. De kaller det et alt-i-ett-verktøy, som mange andre.

Det høres på en måte kjent ut og det finnes mange slike tjenester på markedet, men det er likevel en spennende uventet ingrediens:

Morningscore er designet som et dataspill med et slags rom-tema. Romraketter og romdrakter er ofte å finne i grafikken og på bilder. Denne «gamifiseringen» skal motivere deg til å få gjort SEO-arbeidet enklere slik at du får bedre resultater gjennom missions, altså oppdrag.

«It's like a game, but our customers results are real.» Morningscore, introvideo

Jeg vil dykke inn i dette litt senere og se om det faktisk fungerer og om det er like lekent som de lover.

Men først skal vi se på selskapet.

Morningscore-teamet

Et lite team på rundt 10 personer fra Odense i Danmark har bygget opp Morningscore slik vi ser det i dag. De fikk finansiering fra diverse investorer i 2018. De har nå 800 betalende kunder i mer enn 100 land, hovedsakelig i Europa, og har noen ganske store merkevarer med seg.

Ved å se på deres nettside eller Youtube-kanal, ser dette selskapet veldig annerledes ut. Teamet har ofte sølvromdrakter på seg i innholdet de legger ut på bloggen sin, noe du kan se i bilder lenger ned. Her er en fin video som forklarer mer om hva Morningscore er:

Prøv selv: Få 14 dager gratis prøvetid på Morningscore her. 

Et stort pluss er at teamet virker forfriskende tilgjengelige. CEOen sendte meg en e-post da jeg registrerte meg og svarte raskt. Dette viser at de er interesserte i å bygge en personlig forbindelse med sine kunder og ønsker å gi en høy kvalitet på tjenestene sine.

Morningscore team i sølvromdrakter

Morningscore team i sølvromdrakter

Det er ikke ofte man ser noe lignende på forsiden av et SEO-verktøy, men Morningscore gjør det mulig for brukerne å kontakte dem direkte via e-post for spørsmål eller tilbakemeldinger. Eller du kan ringe dem… eller besøke dem.

Lett å få kontakt med

Lett å få kontakt med

Så til slutt: Dette virker som en raskt voksende bedrift, litt rar, men original merkevare. Med et definitivt åpent og transparent team. Jeg liker det.

Hvem er kundene deres?

Jeg henvendte meg til CEO'en, Karsten Madsen, og spurte ham hvilke kunder de retter seg mot. På nettsidene ser man logoene til Lyreco, BENU, JDE Professional, KPMG, Intersport, Smooth Robotics og Shipmondo.

Han forteller meg ganske åpent at de i starten rettet seg mot SEO-nybegynnere, som fortsatt er en stor del av deres 800 kunder, men de endret retning i 2022 siden de så at det var for vanskelig og dyrt å trene nybegynnere og holde dem motiverte.

«Vi går nå for det vi kaller «intermediates». Folk som trenger hjelp til å vokse, men som forstår det grunnlegende rundt SEO. Nybegynnere er fortsatt hjertelig velkommen. Og vi er sannsynligvis et av de beste verktøyene for å få folk inn i SEO. Men vi har bare så mange pro-verktøy at det er mer fornuftig å målrette oss mot de som allerede er i gang, og byråer.»

Jeg spurte også om hvordan du da er relevant i et overfylt marked med SEO-verktøy?

«Et eksempel: Byråer kommer til oss fordi de trenger å lære opp nye ansatte eller praktikanter. De sier at verktøyet vårt er den perfekte treningsmaskinen. Og kanskje enda viktigere: De forteller oss at kundene deres forstår Morningscore, og rapportene vi gir hjelper dem med å lukke flere salg.»

Det høres fornuftig ut, men er det virkelig mer verdi å hente her? I neste del vil jeg presentere mine egne testresultater og gi deg min egen dom.

1. Registrering

Morningscore tilbyr en 14 dagers prøveversjon. Det er også hyggelig å se at de ikke ber om kredittkort med en gang.

Gamification-elementene jeg nevnte tidligere slår inn med en gang.

Etter en rask registreringsprosess blir du bedt om å fullføre dine første kom i gang oppdrag.

Fullfør oppdrag underveis og se fremgang

I hovedsak oppgaver (missions) som gjør deg klar. Som å legge til søkeord og konkurrerende nettsteder.

Etter å ha fullført disse, går jeg opp i nivå og låser opp nye deler av verktøyet – kult!

Mission complete

Mission complete

2. Morningscore-beregningen

Det første man ser inne dashbordet er den såkalte Morningscore-verdien, rett og slett nettstedets Morningscore:

Morninscore dashbord

Morninscore dashbord

De forklarer det slik:

Min Morninscore

Min Morninscore

Det er en beregning som viser hva den gratis organiske trafikken din er verdt. Hvor mye sparer du i Google Ads per måned.

I dette eksempelet hadde nettsiden en stor økning i Morningscore-verdi. Og Morningscore hadde funnet tusenvis av nøkkelord automatisk – på samme måte som Ahrefs og Semrush gjør det.

Deretter kan du klikke på søkeordene for å se hele listen:

Oversikt over søkeord

Oversikt over søkeord

Søkeordene presenteres deretter i en tabell med søkevolum, rangeringen på Google, CPC for søkeordet og Morningscore-verdien målt i USD.

Jeg krysssjekket og så at dataene er ganske solide. Ganske mye det samme som Semrush. For å være ærlig forventet jeg ikke denne kvaliteten fra dette verktøyet. Det er ikke helt perfekt, men det er definitivt presist nok til å gi meg en oversikt over fremgangen.

Du kan se de samme søkeorddataene for konkurrenter. Så dette er en fin måte å raskt finne søkeord som konkurrentene dine rangerer etter, som du også bør fokusere på. SEO i ett nøtteskall.

3. Hold styr på rangeringen

Morningscore har også en rank tracker, eller rangerings sporer (hvis det er et ord), av søkeordene dine. Det fungerer på samme måte som andre verktøy med daglige rangeringsoppdateringer (eller på forespørsel hvis du klikker på en knapp).

Det er veldig ryddig og enkelt. Ikke noe superavansert eller nytt å se her. Så ikke kjøp Morningscore hvis du trenger en avansert rank tracker.

Morningscore Rank tracker

Morningscore Rank tracker

En ting som imidlertid var ganske kul er Filtere som sorterer på søk mer måned, rangering, besøk per måned, kost per klikk og mer.

På denne måten kan du raskt bytte mellom ulike visninger. Du kan organisere nøkkelord i mapper eller organisere søkeord etter landingssidene de rangerer på. Veldig nyttig!

Det er to verktøy til i søkeordseksjonen (Keyword Research og Competitor Rank Comparison). Jeg skal ikke dykke dypt her, men jeg testet søkeord analyse verktøyet og så at mengden og kvaliteten på resultatene var ganske bra – også på norsk. Det kan oppleves som litt tregt, som 5-10 sekunder per søk, men ingen krise.

Morningscore søkeordsanalyse

4. Lenkeverktøy

Hvis du ser etter tunge og kompliserte lenkebyggings verktøy blir du kanskje skuffet. For Morningscore er definitivt enklere enn for eksempel Ahrefs når det kommer til backlink data.

Datakvaliteten i seg selv er ikke et problem. Morninscore samarbeider nemlig med Moz, som er en solid aktør på dette området.

Men du vil ikke få så mange filtre og eksportmuligheter å leke med.

Det du derimot får er en super oversikt over dine egne og konkurrenters lenker.

Morningscore linkscore

Seksjonen som viser nye og tapte lenker er sannsynligvis også en av de beste oversiktene jeg har sett visuelt sett. Det er rett og slett bare enkelt og intuitivt.

Når det kommer til klassiske lenkebyggingstaktikker som å sjekke hvilke backlinks konkurrenter har, som jeg ikke har, er det lett å få jobben gjort i Morningscore.

Du legger ganske enkelt til konkurrenten din og sjekker lenkene deres under fanen All links, og hvis det ikke er noe Add Mission-ikonet ved siden av lenken, betyr det at du allerede har den lenken.

Alle lenker

Når du klikker på Add Mission-knappen vil koblingen være en ny og aktiv oppgave. Når lenken er bygget, vil den vises som et fullført oppdrag og gi deg XP for å gå opp i nivå.

Mer om det senere.

5. Nettside helse – On-site SEO

Verktøyet som sjekker helsen på nettstedet ditt er ganske likt som i andre alt-i-ett SEO-verktøy. Men på en annen side ganske så annerledes. Den finner mye rart, også ting andre verktøy ikke finner.

Oversikten ser slik ut:

SEO nettstedhelse

Fint og oversiktlig men ganske standard.

Ser du derimot nøyere etter, og starter å klikke rundt, ser du hva som gjør verktøyet annerledes.

Hvis du scroller ned vil du se dette:

Endel ting å fikse

Dette er en liste over alle problemene som er på nettstedet og på hvilke landingssider de vises på. Det er delt inn i 3 faner.

Hvis du åpner en av dem ved å klikke på View all issues-knappen, ser det slik ut:

Og herfra kan du åpne et vindu som viser deg det nøyaktige problemet samt en ryddig guide som viser deg hvordan du fikser det.

Forklaring på hvordan man fikser problemet

Det kule er at du alltid kan skanne den nøyaktige nettadressen med skanneknappen. Skanningen vil ta ca 10-20 sekunder og gir deg tilbakemelding på om du har løst problemet.

Hvis du klarer løse problemet får du en grønn hake. Enkelt og greit.

Sammenlignet med verktøy som for eksempel Screaming Frog, er det imidlertid færre helsesjekker. Jeg teller rundt 30 i Morningscore. Den mangler for eksempel flere sjekker for duplikatinnhold, men det viktigste er her, og mer til.

Sjekk siden din selv: Prøv Morningscore her (14 dager gratis prøveperiode).

6. Oppdragsverktøy

Oppdragsdelen av verktøyet gjør Morningscore unikt. Andre SEO-verktøy lager oppgavelister og hjelper deg med forslag, men ingen av dem gjør det så enkelt og morsomt som Morningscore. Husk at de fokuserer på å gjøre ting enkelt, morsomt og spillaktig. Oppdragene er knyttet til XP (poeng), så når du fullfører dem, går du også opp i nivå. Det er alltid gøy å se at man går opp i nivå. Da vet man at man har gjort noe rett, og Google vil sannsynligvis premiere deg med høyere ranking.

Ranking inne i Morningscore

Oppdragsforslagene i Morningscore er semi-intelligente. Jeg tror at selv en nybegynner kan forbedre søketrafikken sin og gjøre SEOen sin bedre bare ved hjelp av disse. Men forslagene er ikke perfekte, og du må fortsatt tenke kritisk og velge hvilke søkeord du ønsker å optimalisere.

 

Når du fullfører oppdrag, vil de vises her i en egen liste. Du kan også legge til dine egne oppdrag med Add Mission knappen.

Jeg ser for meg at dette er relevant for byråer som utfører arbeid for kunder, og de ønsker å sette opp mål eller oppgaver som kunden kan følge.

Du kan for eksempel sette opp et oppdrag for å få en spesifikk lenke eller sett opp et oppdrag for å øke rangeringen til et søkeord.

For mange firmaer og nettsider der ute tror jeg disse funksjonene kan være veldig nyttige.

7. Brukeradministrasjon (og underkontoer)

Funksjonen som styrer brikere og tilganger i Morningscore er enkle og ærlig talt bedre enn jeg forventet av et nytt verktøy som dette.

Det som overrasket meg mest var at Morningscore ikke bare tillater kontodeling, de oppmuntrer til og med at man bruker det.

De har en brukerrolle kalt subaccount (underkonto) som i utgangspunktet oppretter en konto inne i abonnementet ditt for hver bruker du inviterer via e-post.

Har du et SEO byrå og hjelper andre med SEO kan du for eksempel videreselge tilgang til dine kunder. Ikke værst!

Konklusjon

Morninscore har mange flere funksjoner som jeg ikke kom inn på i denne anmeldelsen, men jeg fikk vist deg det aller viktigste.

Mitt helhetsinntrykk er at Morningscore er et solid verktøy – spesielt for de som kan litt SEO, men om ikke er eksperter. Guidene og oppdragene får deg i gang på en flott måte, noe selv jeg klarte med letthet. Første gang du fyrer opp Morningscore viser den deg rundt på dashbordet gjennom video og små tutorial vinduer man klikker seg igjennom.

Kvaliteten på dataen er god. Nøkkelorddatabasen virker stor, også på norsk. Verktøyet er raskt og lekent og teamet bak er kult og imøtekommende.

De små ulempene jeg kunne se er hovedsakelig knyttet til dybden av funksjoner og filtrering av ulike data. For eksempel lenkedelen er ikke sammenlignbar med Ahrefs eller Semrush. Så hvis du er interessert i det aller beste innen backlinkbygging, er set ikke sikkert Morningscore er nok.

Men for de fleste brukere kan dette verktøyet bli et kjærkomment verktøy med enkelt brukergrensesnitt og uthenting av den dataen du trenger.

Dette er grunnen til at min anbefaling ganske enkelt vil være å teste det ut selv med 14 dagers gratis prøveversjon. Det kan jo hende du kommer til å like det? Skriv gjerne en kommentar i kommentarfeltet om din egen opplevelse av Morningscore og om det er et verktøy du mener er verdt å bruke.

ChatGPT og affiliate markedsføring - 20 bruksområder
Til deg som sitter hjemme og vil tjene penger på nett