Er det UMULIG å tjene penger på nett?
Hvordan lage nettside nå til dags - det er enkelt!

Viktig oppdatering fra Google du bør vite om

Google bloggen melder at søkemotorkjempen har justert på retningslinjene de bruker for å vurdere kvaliteten på nettsider. De kaller det Search Quality Rating Guidelines.

For å kvalitetssikre søk bruker Google hundrevis av test-personer som går igjennom søkeresultater og konkludert med om innholdet som kommer opp i søkevinduet, SERP‘en, er bra, middels eller dårlig.

De gjør det for å sørge for at folk finner den informasjonen de er ute etter raskest mulig.

Viser søkemotoren nettsider med kvalitet og nytteverdi øverst, gjør de ingenting. Men blir noe klassifisert som søppel med svakt innhold går Googles kloke hoder sammen for finne ut hvorfor testerne syns siden er dårlig og justere koden og algoritmene slik at tilsvarende nettsteder blir rangert ned.

I bunn og grunn handler det om tre faktorer som gjør en nettside “spiselig” i Googles øyne. Huskeregelen etter forkortelsene av ordene er E-A-T og er selve grunnlaget for en nettside med høy verdi. Har sidene dine dette skal alt være på stell:

Ekspertise
Autoritet
Troverdighet

Litt mer om disse ordene lenger ned i listen over 9 viktige kvalitetstegn du bør vite om.

For meg, og deg, som websideadministrator eller SEO konsulent som er avhengig av organisk trafikk via søk er det viktig å være oppdatert til enhver tid slik at vi opprettholder de posisjonene vi har i søkemotoren for indekserte sider og nøkkelord. Ved å forstå hvordan Google avgjør hva som er kvalitet, og klare å implementere dette, opprettholder man trafikkflyten og den kvaliteten man bør ha på en proff hjemmeside.

Klarer man ikke overbevise Google om at siden din er av kvalitet, kan man også bli nektet å kjøre reklamekampanjer via Google AdWords. Det har jeg opplevd selv.

De nye generelle retningslinjene for testpersonene er faktisk et uhyre viktig og interessant skriv som faktisk forteller oss nøyaktig hvordan Google tenker når de klassifiserer kvalitet i 2016. Skrivet var egentlig hemmelig helt til de ble lekket på nett. Etter det la Google likegodt ut hele det engelske 160 siders dokumentet offisielt her og skrev om det i bloggen.

Google Search Guidelines

Google har oppdatert retningslinjene sine for hvordan de vurderer kvaliteten på nettsider.

Les det på egenhånd eller les mitt sammendrag nedenfor over de viktigste punktene. Dokumentet inneholder linker til en drøss av eksempler på bra og dårlige sider det kan være verdt å ta en titt på.

Her er de punktene jeg synes er viktigst og som er greit å gjøre noe med:

De 9 viktigste punktene

1. Ha et tydelig formål med nettstedet!

Det må komme tydelig fram hva slags side man har kommet inn på. Er det en nettbutikk? Eller en banktjeneste? En personlig blogg? En side relatert til medisinsk rådgiving? Eller en humorside? Klarer ikke en bruker skjønne hva siden handler om rangerer Google den til aller laveste verdi.

2. La det være enkelt å finne Hjem siden!

Det må være enkelt å finne hovedsiden, eller hjem siden til et nettsted. Via søk ender man gjerne opp på en underside. For at en leser skal kunne vurdere hva slags nettsted han/hun har kommet til ser man gjerne på førstesiden. Det samme gjør Google-testerne. Dette ordner man lett ved å ha klikkbar logo tilbake til hoved URL'en eller en egen Hjem knapp i menyen.

3. Vis tydelig hvem som er ansvarlig for nettsiden!

For å avgjøre om et nettsted er skrevet og driftet av folk med kunnskap og ikke er en lureside, bør man klart og tydelig vise hvem som står bak siden. Dette gjelder også hvem som har ansvaret for vedlikeholdet. Google sier at sider innen spesielle felt som medisin, juridisk – og økonomisk rådgiving bør driftes av eksperter innen disse feltene for å få høy score. Skriver man om modellfly kan det holde å være hobby bruker for å få tilsvarende høye rangering. En Om oss side løser dette og den bør være lett å finne.

Dette er E'en i E-A-T – Ekspertise.

4. Lett å finne kontaktinfo!

I samme gate som det er viktig å vise at skikkelige personer står bak siden, bør det være lett å ta kontakt og kommunisere med webmasteren eller fagfolk. Dette er et stort kvalitetstegn. Det løses enten ved å ha et kontaktskjema som går til en e-postadresse som blir jevnlig sjekket eller skrive hvordan folk kan ta kontakt via e-post eller telefon.

En skikkelig kundeservice side er nødvendig hvis tjenesten som blir tilbudt har nytte av det. For eksempel en nettbutikk.

5. Oppdater siden jevnlig!

Sider som blir jevnlig oppdatert og endret er et tydelig kvalitetstegn på at noe skjer på nettstedet. Sjekk også at andre ting fungerer som utadgående linker og at bilder laster som det skal. Broken links kan sjekkes via denne siden.

Det kommer litt an på hva slags side man har hvor ofte man bør oppdatere. Personlige bildegallerier med feriebilder som er ment for familien kan godt oppdateres enn gang i året og fortsatt være regnet som av høy verdi for leserne den er ment for. Men en nyhetsside som går dagevis uten oppdateringer vil regnes som av lav verdi.

6. Godt rykte og gode anmeldelser!

Google ser på hvordan siden din blir omtalt av andre, også utenom din egen side. Mange dårlige anmeldelser og rykter rundt din side vil kunne gi den en dårlig score.

Du kan godt ha gode kommentarer og tilbakemeldinger på dine egne sider men Google mener at siden slike lett kan forfalskes må de se bredere på det. Kommentarer er forresten viktig å svare på raskt så man viser at siden blir oppdatert. Unyttige kommentarer kan man vurdere å fjerne mens spam må fjernes.

Dette er A'en i E-A-T – Autoritet.

Finn ut om hva andre skriver om siden din ved å skrive inn dette i Google: [“dinurl.no” -site:dinurl.no] . Google søker da opp de stedene din side blir nevnt, minus alle dine egne sider.

7. Høy kvalitet på innholdet!

Noe av det viktigste på et nettsted er at sidene har nyttig innhold som hjelper folk raskt med et problem. Det kan være alt fra spørsmål, matoppskrifter til å finne litt god humor om man kjeder seg.

Aldri finn på ting på nettsiden, hvis det ikke er en spesielt god grunn til det. Aldri autogenerer tekst eller kopier andres innhold direkte. Dette gjelder også om man direkte oversetter en engelsk tekst til norsk. Gå grundig gjennom kilder og ikke lat som man er en ekspert på ting som kan gå utover liv og helse om man ikke er det.

Gå grundig igjennom skrivefeil og grammatikk. Ikke bruk unødvendig mange ord eller fokuser på såpass enkle ting folk allerede kan det. Ikke stapp inn et søkeord for mange ganger i en tekst  – dette virket før, men ikke nå lenger.

Dette er T'en i E-A-T – Troverdighet.

8. Sørg for organisering og funksjonelt design!

Et nettsted bør være rask, ha struktur og være organisert slik at det er lett å finne fram. Dette verdsetter Google høyt. Sider trenger nødvendigvis ikke ha et pent og moderne design så lenge det er funksjonelt!

Hovedinnholdet, som nevnt i punkt 1 bør komme midt i fleisen så det er klart hva slags side man er inne på.

Har man reklame på siden bør den ikke være distraherende og ikke øverst på siden. Reklametekst og bilder innimellom teksten i hovedinnholdet bør unngås da det kan virke forstyrrende. Google skrives interessant nok at reklame i seg selv vil ikke gjøre at en side rates dårlig, men plasseringen har mye å si.

Det må også gjøres klart at en leser ser på reklame eller ikke ved skrive Annonse, Sponset innhold eller lignende hvis det ser uklart ut.

9. Sørg for mobilvennlighet!

Fler og fler søk kommer fra mobiltelefoner. Google straffer sider som ikke er optimalisert for dette. En mobilvennlig side laster raskt og har enkel navigering på små skjermer.

Du kan sjekke om siden din er mobilvennlig med Googles eget verktøy her.

del_twitterdel_facebook

Avslutningsvis

Disse ni punktene er altså uhyre viktig å få på plass på websiden din. Har du kommentarer på noe av dette eller lurer på noe så er du velkommen til å skrive litt om det i kommentarfeltet.

Har du ikke har din egen hjemmeside kan du lese artikkelen min om hvordan man enklest mulig kommer i gang.

Husk og del i sosiale medier om du syntes dett var nyttig lesning. Takk! 🙂

Er det UMULIG å tjene penger på nett?
Hvordan lage nettside nå til dags - det er enkelt!