Affiliate markedsføring i Norge - er det enklere?
Hvordan få Amazon Associates inntekter utbetalt til norsk bankkonto!

Tjener du også penger på nett? Slik gjør jeg det med regnskap og skatt.

Ett av de spørsmålene jeg får oftest på epost er fra folk som lurer på hva jeg gjør med skatt på det jeg tjener på nett og affiliate markedsføring. Jeg er overhode ingen ekspert på dette området, men jeg prøver å gjøre ting riktigst mulig for å ikke havne i trøbbel hos skattemyndighetene. Har du mer peil enn meg så feel free til rette på det jeg skriver her.

Uansett… slik gjør jeg det. Kan det være til hjelp for noen er det ingenting som er bedre. Husk at om du er i oppstartsfasen kan du holde an å styre for mye med det jeg lister opp lenger ned. Et triks er å ikke betale ut det du tjener. Jeg sparte opp mine første kommisjoner på Amazon for eksempel lenge før jeg valgte å få det betalt ut.

Når må man begynne å betale skatt?

Det er ofte her det begynner. Man har laget sin første nettside, gjerne etter å ha gått dette nettkurset sånn som meg, og har begynt å tjene litt penger via reklame, gaver eller inntekter via affiliate programmer. Litt penger hører de fleste det er ok å tjene uten å melde det inn noe sted – ihvertfall hørte jeg det i starten. For mange år siden møtte jeg faktisk opp på skattekontoret for å høre om NÅR jeg skulle begynne å betale skatt… De var litt i villrede og skjønte nesten ikke hva jeg spurte om, hva en blogg var og i hvertfall ikke hva affiliateinntekter var.

Dette har endret seg i senere år. Skatteetaten har nå egne retningslinjer som er verdt å lese igjennom – denne for eksempel om Blogging og Sosiale medier. Denne artikkelen har også kommet seg veldig fra den første versjonen. De følger nøye opp bloggere og affiliate nettsteder og tar stikkprøver. For å slippe å etterbetale skatt er det greit å ha ting på stell. Det er ikke så vanskelig.

Realiteten nå er at du skal begynne å rapportere inntekter til skattemyndighetene med en gang du begynner å tjene penger på nett eller får gaver.

Husk skatteavtalen med USA

Før vi går videre til hvordan jeg gjør det, er det verdt å nevne at Norge har avtaler med andre land for å hindre dobbeltbeskatning. For eksempel har vi en avtale med USA som gjør at som norsk statsborger som tjener penger i USA, trenger man kun å skatte i Norge, og ikke i USA, på det man tjener der. Men det krever en liten prosess.

Hvis du kun ønsker å lage norske hjemmesider, kan du godt hoppe over dette avsnittet.

Mange amerikanske nettsteder og affiliate nettverk krever at man fyller inn et W-8 BEN skjema med jevne mellomrom. Skjemaet ser du her og heter noe så fint som ‘Certificate of Foreign Status of Beneficial Owner for United
States Tax Withholding and Reporting (Individuals)'… Puh. Det kan se vanskelig ut, men går man gjennom punktene jevnt og trutt går det greit.

Det punktet man må forberede seg mer på er der det står: U.S. taxpayer identification number (SSN or ITIN). Man må rett og slett være registrert hos IRS (Internal Revenue Service) i USA, altså skattemyndighetene, hvor man får sitt eget nummer.

Det er veldig mange år siden jeg skaffet meg mitt ITIN nummer og jeg husker ikke helt fremgangsmåten, en det innebar en tur ned til Den Amerikanske Ambassaden med pass, utfyllt skjema W-7 ‘Application for IRS Individual
Taxpayer Identification Number', og en god stund med venting før jeg fikk nummeret  i posten. Så kunne jeg fylle ut W-8 BEN skjemaet ferdig easy peasy…

del_twitterdel_facebook

Så…

Fire viktige steg for full kontroll

Dette er det jeg har gjort for å ha kontroll over det jeg tjener på internett og kunne rapportere riktig til skattemyndighetene. Husk at om du skal satse og være i dette gamet lenge, sånn som meg, kan det likegreit gjøres riktig med en gang.

1. Opprettet et enkeltmannsforetak!

Det finnes mange forretningsformer. Siden min aktivitet på internett kun innebærer meg selv, valgte jeg å starte et enkeltpersonforetak.

Dette gjorde jeg via Brønnøysundregisteret – her er en direkte link. Det koster ingenting å ha et enkeltpersonforetak, og det er ikke mye som forandrer seg i hverdagen, men du blir nå og regne som næringsdrivende. Det betyr blant annet at du får en ekstra måned på deg til å levere skattemeldingen. Som vanlig lønnstaker er denne fristen slutten av april, men som næringsdrivende er den slutten av mai. Alt blir forskjøvet litt, også utbetaling om du år igjen på skatten.

Brønnøysundregisteret skriver forresten at:

For at du skal kunne registrere enkeltpersonforetaket, er du nødt til å drive med næringsaktivitet. Dette er aktivitet som er egnet til å ha et visst omfang og varighet.

og …

Aktiviteter som ansees som rene engangshendelser eller hobbyvirksomhet defineres ikke som næringsvirksomhet, og kan derfor ikke registreres som enkeltpersonforetak.

Gjentagende provisjoner og affiliate fortjenester regnes som at det har omfang og varighet. Har man fler enn 5 ansatte og driver med varesalg, må man registrere seg i Foretaksregisteret. Det koster penger. Jeg har ikke gjort det.

Du kan selvfølgelig også vurdere AS, men det tar jeg ikke stilling til i denne artikkelen. Det er fordeler og ulemper med begge selskapsformer.

2. Før regnskap!

Et lite enkeltpersonsforetak hvor omsetningen er under 5 millioner, er ikke revisjonspliktig, og tjener man veldig lite kan man i noen tilfeller slippe regnskap. De fleste enkeltmannsforetak er bokføringspliktig og jeg syns uansett det er en fin eksersis å føre et regnskap. Link til kravene lenger ned.

Bokføring betyr å føre et regnskap. Alle kjøp og salg som påvirker bedriften skal føres i bedriftens regnskapssystem. Bokføring blir også kalt for registrering eller postering. Dersom du ikke er mva-pliktig må du etter bokføringsreglene minst være ajour hver fjerde måned.

I starten førte jeg regnskapet mitt i Excel, men nå har jeg begynt å bruke regnskapstjenesten Fiken som gjør ting enklere. Her kan jeg også levere inn billag og kvitteringer på kjøp i firmaet. Etterhvert har jeg tenkt å bruke en regnskapsfører som tar seg av alt, men foreløbig sparer jeg de pengene.

Et oversiktlig regnskap gjør det enkelt på slutten av året å levere inn skattemeldingen siden jeg vet nøyaktig hvor mye jeg har tjent og brukt.

3. Ha egne kontoer!

Det er viktig å skille privat økonomien fra firmaøkonomien. Selv om det er et enkeltpersonsforetak og man er personlig ansvarlig uansett, er det meget lurt å ha helt egen firmaøkonomi.

Jeg opprettet firmakontoer i en helt annen bank enn der jeg har resten av min personlige økonomi. Jeg sammenlignet mange banker og fant ut at DNB passet meg best. Kanskje andre banker passer deg bedre.

Jeg har en bedriftskonto hvor pengene jeg tjener går inn og som jeg bruker av. Jeg har også en skattetrekkskonto som jeg opprettet den gang jeg trodde jeg måtte ha det. En skattetrekkskonto er en konto hvor jeg setter dit blir øremerket skattemyndighetene. Det er ganske umulig å få ut derfra.

Jeg hadde litt problemer med skattemeldingen en gang hvor jeg fikk en temmelig stor uventet restskatt. Det viste seg at alt jeg hadde betalt inn via skattetrekkskontoen ikke var regnet med på min personlige skattemelding, men satt et annet sted på firmaet. Heldigvis ordnet det seg da jeg ringte kemneren og de hyggelige ansatte fikk flyttet de ‘tapte' pengene riktig.

Jeg fant så ut at i enkeltpersonforetak uten ansatte er det ikke krav om en sånn skattetrekkskonto, så nå setter jeg skatte penger over på en egen spare-skattekonto i stedet. Den er ikke så streng men pengene som står der er øremerket betaling av restskatt når den tid kommer. Jeg føler jeg har mer kontroll sånn.

4. Trekk skatt!

Jeg setter til side 50% skatt av alt jeg tjener med en gang jeg får det betalt inn til kontoen min. Nå blir skattepengene, som nevnt over, satt over på en egen skatte-sparekonto og ikke skattetrekkskontoen. Skatt skal egentlig forhåndsbetales inn i fire terminer.

5. Merverdiavgift!

Følg med og pass på hva du tjener. Tjener du mer en 50.000 kr på et kalenderår har du plikt til å melde inn enkeltmannsforetaket ditt i merverdiavgiftregisteret. En kalendermåned er 12 måneder, altså fra Februar til Februar eller Mai til Mai. Det er ikke Januar til Desember. Her er en egen fullstendig artikkel om merverdiavgift/mva/moms for folk som driver med affiliate markedsføring.

Selvom man tjener affiliate provisjoner i utlandet, som faller inn under fjernleverbare tjenester, må man registrere seg. Det er regnet som MVA pliktig omsetnig med 0% MVA… Jeg brukte litt tid på å skjønne dette selv.

Innmelding til merverdiregisteret skjer i Altinn og Samordnet registrermelding.

For å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret skal man legge med salgsdokumentasjon som viser at det avgiftspliktige og fritatte salget har passert 50 000kr i løpet av en 12 måneds periode. Omsetning som er
fritatt for merverdiavgift skal være med i beregningsgrunnlaget når det vurderes om beløpsgrensen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret er nådd.

Når ENK'et eller AS'et ditt er registrert må du sende inn momsoppgaver annenhver måned det første året, men dette kan endres til årlig etterhvert.

På salg/provisjoner i Norge legger du på, eller det blir lagt på, 25% moms. Dette skal enkelt forklart betales tilbake til staten.

Salg i utlandet, med f.eks. Amazon eller Ebay sitt affiliate program er regnet som MVA pliktig omsetning med 0% MVA. 

Kjøp av digitale tjenester i utlandet foregår uten moms. Det skal føres opp slik at du legger på 25% moms, men så får det tilbake igjen så det går i null.

Når du er registrert i merverdiavgiftregisteret har du rett til å få tilbake moms når du kjøper ting til firmaet som PC eller kontorstoler.

Og ja…. Skatteetaten har svart meg flere ganger at det er riktig at man har rett til å få igjen moms, selvom man nødvendigvis ikke får “gitt dem noe tilbake”.

Dette har de blant annet svart meg:

Med fritak for avgiftsplikt mener vi at reglene i merverdiavgiftsloven gjelder for omsetningen, men at mva satsen er 0%. Det vil si at man ikke trenger å beregne merverdiavgift for salg som er fritatt. Dere kan få
fradrag for merverdiavgift dere har betalt for varer og tjenester til bruk i virksomheten når dere er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.

Dette er et ganske omfattende tema, noe jeg syntes var litt vanskelig i starten. Jeg var fornøyd med å klare å lage regnskap og betale skatt… Håper dette gir deg en liten retningsviser. Jeg brukte litt tid på å forstå at affiliate inntekter fra utlandet også er merverdiavgiftspliktig selvom det er 0% og at man kan få igjen inngående moms likevel.

Les mer her om reglene rundt blogging og affiliate i Norge. Ikke rart mange går seg litt vill.

Kort om utbetalingsformer

Affiliate nettverk og nettsider har ofte forskjellige måter å betale deg penger. Amazon betaler med gammeldags sjekk som jeg har skrevet om tidligere. Nå har jeg funnet en bra måte å unngå sjekkutbetalinger fra Amazon, noe du kan lese om her. Det enkleste er å få utbetalt via PayPal eller rett inn på bankkonto.

Jeg håper dette svarer på noen spørsmål… selv om nye kanskje dukker opp. Still dem i kommentarfeltet så skal jeg svare på dem. Er du rå på skatt og regnskap, kom gjerne med innspill.

Sist men ikke minst: Hør med Kemner, Skatteetaten, Brønnøysundregisteret eventuelt en regnskapsfører for at ditt oppsett blir riktig. Ikke kopier det som står her ukritisk i tilfelle feil.

Affiliate markedsføring i Norge - er det enklere?
Hvordan få Amazon Associates inntekter utbetalt til norsk bankkonto!