Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
Hvordan heve sjekk fra utlandet i Norge!

IFTTT er enkelt, gratis og utrolig nyttig verktøy!

Jeg fikk et bra tips om verktøyet IFTTT for noen dager siden og det er nesten utrolig at jeg ikke har visst om det før. Men hva er IFTTT? Bokstavene er en forkortelse for If This Then That. Det er et gratis verktøy på nett som rett og slett kobler sammen applikasjoner, nettjenester, dingser og kontoer i sosiale medier og utfører automatiske handlinger for deg etter enkle regler du setter opp selv. Mulighetene er utrolige.

Man kan til og med styre lyset i huset ditt hvis man har lys-styringssytemer som kan styres via smart telefon som Philips HUE. Hva med at lyset skifter farge når du får en mail, blinker når du blir twitret om eller skrur seg av og på ved gitte tidspunkter? Selv har jeg ikke sånt lys-sytem, men det er tonnevis av andre måter å bruke dette verktøyet.

Grunnideen er at man lager små regler som kjører HVIS noe skjer, så skal DETTE skje etterpå. Dette kalles oppskrifter. Hva ingrediensene i en oppskrift kan være, og hvilke ulike triggere som setter ting i sving (action), kan være ganske mye forskjellig. De mest nyttige er kanskje å utføre automatiske oppgaver mellom Twitter, Facebook, Reddit, Gmail, Instagram, YouTube, værtjenester, sted og tid, men det finnes hundrevis av kanaler å koble sammen.

For å ta det en gang til og forklare hva elementene i konseptet består i, litt inspirert av Wikipedia:

Kanaler (Channels) er de grunnleggende byggesteinene i verktøyet. Det beskriver hovedsaklig en rekke data fra en bestemt nettjeneste, produkt eller applikasjon som for eksempel YouTube eller eBay. Det kan også beskrive enkelte bestemte handlinger som styres med visse API‘er som SMS. Noen ganger kan en kanal representere informasjon i form av vær eller aksjer. Det er spesielle utløsere (triggere) og handlinger (actions) i hver kanal.

Utløsere (Triggere) er “hvis noe skjer“-delen av en oppskrift. De er de elementene som utløser en handling. For eksempel via Reddit eller en RSS feed kan du motta et varsel basert på et nøkkelord eller uttrykk.

Handlinger (Actions) er “da skal dette skje etterpå“-delen av en oppskrift. De er handlingen som utføres på bakgrunn av hva som utløste den.

Oppskrifter (Recipies) er selve kombinasjonen av en utløser og en handling. For eksempel, hvis du liker et bilde på Instagram (utløser) vil bildet bli sendt til Dropbox-kontoen din (handling).

Ingredienser (Ingredients) er grunnleggende data som gjøres tilgjengelig fra en utløser. For eksempel kan dataene som er tilgjengelige i en e-post-utløser inkludere emne, hovedtekst, vedlegg, dato og avsenderadresse.

Man skiller også på IF (hvis) oppskrifter og DO (utfør) oppskrifter. IF oppskrifter kjører automatisk hvis den blir utløst av en uovervåket hendelse. DO hendelser starter man selv via DO! appen på smart telefon eller nettbrett.Ferdige_ifttt_oppskrifterFerdige_do_oppskrifterNå over på noe som gjør det hele litt mer konkret:

Kule eksempler på hva IFTTT kan gjøre

Det finnes en drøss av kule ferdig-oppskrifter på nett. Her er noen kjekke eksempler på hvilke automatiske handlinger man kan utføre:

  • Lagre bilder du er tagget i på Facebook på telefonen din.
  • Sett telefonen på lydløs når du har avtaler i kalenderen.
  • Slå på ringelyden når du drar hjemmefra.
  • Twitre en bestemt beskjed på en bestemt dato eller klokkeslett, for eksempel “Godt nyttår”.
  • Få melding hvis det blir regn i morgen.
  • Bli varslet når noen poster bilder på Instagram i nærheten av der du bor.
  • Få mail hvis noen skriver om et bestemt emne på for eksempel Reddit.
  • Send tekstmelding når du snart er hjemme.
  • Få lyspærene til å blinke når favorittlaget scorer
  • Spore når du eller ditt firma blir nevnt i sanntid i RSS-feeder.
  • Automatisk oppdater profilbildet ditt på Twitter når du legger ut et bilde på Facebook.
  • Skru av lyset når du går hjemmefra og på når du kommer hjem (krever lys styringssystem).
  • Utløse en telefonsamtale til deg selv hvis du havner i en klein situasjon du plutselig trenger en unnskyldning til å komme bort fra. 😉

Jeg kunne fortsatt i det uendelige … Her har PCMag samlet de 110 beste ifølge dem selv. Det ligger masse ferdige oppskrifter klare til bruk, eller du kan dele dine egne hvis du kommer på noe kult og nyttig.

del_twitterdel_facebook

Hvordan sette opp din første oppskrift

Her følger en tutorial på hvordan du setter opp en enkel oppskrift. Denne sender meldingen “God helg!” på twitterkontoen din hver fredag klokken 16:00. Brukergrensesnittet er såpass enkelt å bruke at det er en smal sak å lage en slik recipe.

1. Lag en gratis konto på ifttt.com eller logg inn hvis du allerede har laget en.

2. Trykk på “My Recipies” i menyen øverst.

3. Dette er en IF oppskrift (noe som skal skje automatisk) så sjekk at du står i IF fanen (default). Trykk deretter “Create a Recipe”.Create a recipe

4. Klikk på det blå ordet this for å velge utløsende kanal.this

5. Finn kanalen Date and Time eller søk etter denne. Trykk på den for å velge den.Trigger channel

6. Det kommer opp noen bokser som beskriver trigger'ne i denne kanalen. Velg den som heter Every day of the week at.Choose a trigger

7. Velg klokkeslett, 4 PM (som er kl 16:00) og huk av Friday. Trykk deretter Create Trigger og du er ferdig med å sette opp utløseren. Nå skal du sette opp hva som skal skje når utløseren fyrer av.Trigger fields8. Klikk på det blå ordet that for å velge handlingskanal.that

9. Finn kanalen Twitter eller søk etter denne. Trykk på den for å velge den. Hvis du ikke har gjort det alt må kanalen kobles til Twitter, så trykk på Connect.Action channel

10. Det kommer opp noen bokser som beskriver trigger'ne i denne kanalen. Velg den som heter Post a tweet.Choose an action

11. Som default står teksten “Another {{DayOfWeek}}! It's {{CheckTime}}” allerde klar. Det du ser inne i klammeparentesene er ingredienser. Man finner flere slike ved å trykke på den blå knappen med kjemiflaske. Med denne teksten ville du ha twitret “Another Friday! It's 4 PM!” hver fredag klokken 16:00. I dette eksempelet var planen å skrive “God helg!”, så fjern teksten og skriv inn det i stedet. Trykk deretter Create Action og du er ferdig med å sette opp handlingen.complete action fields

12. Det siste bildet viser en oversikt over hva du har satt opp. Du kan eventuelt skrive en egen kommentar på oppskriften. Når alt er fint trykker du på Create Recipe og du er ferdig med å sette opp din første oppskrift.create recipe

NB: Husk at Twitter ikke er så glad i spamming og auto genererte tweets, så vær litt varsom. Man kan heller ikke koble flere Twitter kontoer til én bruker foreløpig, så har du flere Twitter kontoer må du lage flere If This Then That brukere.

Hvordan spre et nytt Flickr bilde automatisk

Jeg har ganske mange bilder på Flickr på grunn av fotohobbyen min og det er alltid en stor jobb å spre de i sosiale medier når jeg laster opp et nytt bilde. Så den første ideen jeg fikk i hodet da jeg begynte å lage oppskrifter var å teste om jeg fikk til å automatisere den sosiale spredningen av et ny opplastet Flickr bilde. Det viste seg å være ganske enkelt.

Jeg satte opp en tirade av oppskrifter for å spre alle nye bilder direkte til Facebook siden min, Pinterest tavlen min, en Reddit sub-reddit, Delicious bookmarking tool, Tumblr og Twitter. Det virket fantastisk!

Oppskrifter for å spre Flickr bilder raskt

En rekke oppskrifter for å spre Flickr bilder raskt.

Bildet kom også rett på explore, noe jeg ikke vet om er tilfeldig eller om var fordi jeg fikk delt til så mange sosiale nettsteder fort. Flickr Explore er et daglig utvalg av 500 bilder som når en viss status og blir vist til veldig mange. Det er fortsatt noe ukjent hvordan algoritmen som bestemmer hva som skal dukke opp der fungerer, men det går ikke alltid på kvaliteten til selve bildet.

Hvordan bruke IFTTT i en markedsføringsstrategi

Det er absolutt mulig å bruke tjenesten for å forenkle oppgaver i en markedsføringsstrategi. Dette gjelder enten man er sjef i sitt eget firma, jobber som markedsfører eller driver med innholds- og affiliate markedsføring. Jeg kommer til å bruke den masse til innsamling av informasjon og å spre det glade budskap i sosiale medier.

I hovedsak er det kanskje fire områder det egner seg spesielt bra til og det er:

  • Holde øye med konkurrenter, kunde, merkevarer, eget nettsted og industri. Få tilsendt mail automatisk på oppdateringer eller når noen skriver om deg eller din nisje eller sende informasjonen til Evernote eller Google Spreadsheet. En blogger kan oppdatere sin egen liste over hva han/hun har publisert av seg selv.
  • Sanking av informasjon. Vær først ute med å få tak i, og del, ny informasjon om trender, innhold fra blogger, sosiale medier, forum og andre websider. Samle ideer til innhold samt generere huskelister for hva man kan skrive om i neste artikkel.
  • Posting av innhold på sosiale medier. Send automatisk ut meldinger på Twitter og Facebook eller spre et innlegg mange steder av seg selv. Styr hele markedsføringskampanjer basert på tid og hendelser. Dette bidrar til mer trafikk.
  • Ta vare på informasjon som e-post og bilder. Kjør backup til skytjenester som Dropbox eller regneark i Google Drive. Mulighetene er mange.

Sansynligheten er stor for at din konkurrent ikke bruker IFTTT, så dermed kan man ved rask publisering av innhold kanskje slå dem på målstreken.

Tips meg gjerne om andre nyttige verktøy som har hjulpet deg ved å skrive en kommentar under, eller still et spørsmål hvis det er noe du lurer på.

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
Hvordan heve sjekk fra utlandet i Norge!